Lovetotravel.pl Przewodnik turystyczny |
Strona główna
|
Europa | Azja | Ameryka Południowa | Ameryka Północna | Australia | Afryka |
Transport samochodowy jest podstawą transportu we Francji, zarówno pasażerskiego (86,2 proc. ogólnej pracy przewozowej w 2004 r.) jak i towarowego (80,5 proc. ogólnej pracy przewozowej w roku 2005). Najbardziej znane marki francuskie to: Citroen, Renault, Peugeot. Z mniej znanych wymienić można: Bugatti, Simca, Talbot, czy też Matra, które niestety nie cieszą się zbyt dobrą opinią.
Najnowszy renault niewiele już przypomina pierwsze modele z tej serii Renault Renault to jeden z najstarszych producentów samochodów we Francji, istniejący od 1898 r. Marki koncernu Renault to: Dacia (rumuńska marka produkowana od 1966 r.), Alpine (prod. w latach 1955-1955), Renault Samsung Motors (płd. koreańska marka od 1994 r.), Lada - rosyjska marka, ( prod. od 1970 r.), Moskwicz (rosyjska marka produkująca w latach 1939-2002 r. samochody osobowe). Renault po wojnie wyprodukował 13 modeli tzw. powojennych, w latach 1961-1992 - 17 modeli numerycznych, a od 1990 r. - 21 modeli współczesnych m.in. Clio, Kangoo, Laguna, Megane, Twingo, Thalia. Firma Renault posiada obecnie największy udział w sprzedaży samochodów osobowych w kraju. Citroen Firma Citroen, której początki sięgają 1878 r. zasłynęła z wprowadzenia do branży motoryzacyjnej wielu innowacyjnych technologii, m.in. pierwsze całkowicie stalowe nadwozie, zawieszenie hydropneumatyczne, seryjną taśmę montażową (od 1919 r.). Jako jedna z pierwszych firm motoryzacyjnych wprowadziła do swoich modeli napęd na przednie koła. Znane modele Citroena to, m.in. Axel, Berlingo, Jumper, Saxo, Xsara. Peugeot Trzeci lider francuskich marek samochodowych – Peugeot - powstał pod koniec XIX w. Od 1931 r. wyprodukował kilkanaście serii samochodów osobowych, kilka samochodów dostawczych i kilka linii motocyklowych. Firmy Peugeot i Citroen tworzą koncern PSA zatrudniający ponad 200 tys. pracowników. W ramach PSA produkowano także: Talbota (1978-1992) oraz Panharda (1887-1967). Mimo pojawienia się - pod koniec XIX w. - różnych marek samochodowych np. Bugatti, jedynie nazwiska dwóch ludzi Louisa Renaulta i Andre Citroëna kojarzą się ściśle z rozwojem francuskiego przemysłu motoryzacyjnego. Rozwój produkcji W okresie powojennym Francja zajmowała drugie miejsce w produkcji samochodów w Europie, zaraz po Niemczech. Jednakże od lat dziewięćdziesiątych XX w. nastąpił wyraźny spadek tej produkcji. Dzisiaj produkcja samochodów osobowych firmy Peugeot-Citroen i Renault, w której Francja zajmuje 4 miejsce, odbywa się w Ile de France, w regionach Pas-de-Calais i Franche-Comte, w Alzacji i okolicach Lyonu. Firmy te są przygotowane także do eksportu i posiadają filie w: Hiszpanii, Portugalii, Urugwaju, Wielkiej Brytanii, Argentynie, Kolumbii, Turcji, Szwecji, Rosji (Renault). Renault posiada 17 zakładów produkcyjnych poza Francją, a PSA – 23; są one zlokalizowane głównie w Europie, na Bliskim Wschodzie i Ameryce Południowej. Potwierdza się zatem tendencja do przenoszenia produkcji przemysłu samochodowego do krajów rozwijających się. Wpływają na to nie tylko koszty produkcji, ale również koszty transportu na nowe rynki zbytu. Produkcja za granicą wzrosła w ciągu ostatnich 10 lat z 40 proc. do 64 proc. Zjawisko to próbuje powstrzymać urzędujący obecnie prezydent Nicolas Sarkozy, ale jak twierdzą analitycy, procesów delokalizacji we współczesnym zintegrowanym globalnym świecie nie da się powstrzymać. Francja - miasta
Francja - co warto wiedzieć
Samochody francuskie - komentarze:
Samochody francuskie - dodaj komentarz:
|